ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English دوازدهمین امام

۱۱ مطلب با نشانه «اسلایدر بزرگ» ثبت شده است

میلاد امام هشتم علی ابن موسی الرضا بر همگان مبارک باد

الامام الرضا علیه السلام : الإمامُ بَعدی مُحَمَّدٌ ابنی، وبَعدَ مُحَمَّدٍ ابنُهُ عَلی، وبَعدَ عَلی ابنُهُ الحَسَنُ، وبَعدَ الحَسَنِ ابنُهُ الحُجَّةُ القائِمُ المُنتَظَرُ فی غَیبَتِهِ، المُطاعُ فی ظُهورِهِ.
🔹امام رضا علیه السلام :امامِ پس از من، پسرم محمّد است، و پس از محمّد، پسرش على است و پس از على، پسرش حسن و پس از حسن، پسرش حجّت قائم که در غیبتش منتظر او هستند و در ظهورش، همه فرمان بردارش».
📚کمال الدین: ص۳۷۲ ح۶

علت آغاز آثار با نام و نسب چیست؟

جمعی از محدّثان , این حدیث معتبر از رسول خدا(ص) روایت  کرده اند که فرمود:

«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» هر کس بمیرد در حالی ک امام زمان خود را نشناخته باشد , به مرگ جاهلی مرده است.»

بی تردید, این معرفت , در اوج و فرازی شکوهمند است که مانند روح در پیکر , به تمام عبادات و عوامل تقرب ,  معنی می بخشد.اما نخستین گام در این راه , شناخت ویژگی های ظاهری حضرت مهدی علیه السلام است, مانند: تاریخ میلاد , پدر و مادر آن امام همام, اسامی و القاب حضرتش و علت تسمیه آن حضرت بدان اسامی و القاب , و نکاتی از این قبیل .

عموم دانشوران مسلمان , کتابهای خود درباره مهدی موعود علیه السلام را با این گونه مباحث آغاز کرده اند.

این نکته ممکن است در ذهن افراد متوسط , پرسشس بر انگیزد که چرا همه آنها این شیوه تکراری را در پیش گرفته اند؟

پاسخ به این پرسش , زمانی روشن می شود که در طول تاریخ پر فراز و فرود اسلام , مدعیانی را ببینیم که در جای جایِ آفاق قبله , در سده های مختلف به  ویژه در زمان های گرفتاری و فتنه ها با ادعّای مهدویت رایت افراشته اند و جمعی را برگرد خود فرا خوانده اند.

همچنین برخی از گویندگان -که از احادیث معتبر خبر نداشته یا بدان پای بنده نبوده اند در آثار خود سخن از مهدویت نوعی به میان آوردها ند , یعنی که هر کس مردم را به احیای دین فرا خواند , او همان مهدی موعود است.

شناخت ویژگی های ظاهری و شخصی حضرت حجت بن الحسن اروحنا فدا بهترین پاسخ به آن مدعیان و این گویندگان است.

بدنی رو, بزرگان در تمام زمان ها به هنگام بحث و گفتگو پیرامون امام عصر (عج) سخن را از همین جا آغاز کرده اند.

کابینه دولت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه)


پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «وزیران مهدی(عج الله تعالی فرجه) همه عجم (غیر عرب) هستند و در میان آن‌ها یک نفر هم عرب نیست ولی به عربی سخن می‌گویند و آن‌ها خالص‌ترین وبرترین وزیران هستند...». [1]خدایا!....ما محتاج چنین شهری هستیم که در آن دولت باکرامت خلیفه تو برپاست. همان امامی که انبیا به احترام او بر خواسته‌اند و آن موعود سبزی که وعده ازلی و تخلف‌ناپذیر تو در آن حاکمیت دارد و در دولت دین‌پناهش اسلام و اهلش را عزت و سربلندی می‌بخشی و نفاق و کفر و اهلش را ذلیل و خوار می‌گردانی.مهربانا از تو می‌خواهیم که ما را در آن دولت حق اهل دعوت به طاعتت واز پیروی‌کنندگان راه هدایتت قرار دهی و به‌واسطه آن امام بزرگوار به ما عزت و کرامت و خیر دنیا و آخرت عطا فرمایی... پی‌نوشت:1). ینابیع الموده ج3 ص133

وقتی قرار است برای ظهور امام زمان دعا کنیم، دیگر چه نیازی به تلاش برای زمینه سازی برای ظهور است؟

 پاسخ آن است که دعا در کنار تلاش و کوشش است، نه به جای آن. در قرآن کریم آمده است که رزمندگانی که سینه سپر کرده و آمادۀ دفاع هستند، این گونه دعا می کنند:

((رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرین))؛پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو ریز و قدم های ما را ثابت و استوار بدار و ما را بر گروه کافران پیروز فرما.  راز این مطلب هم آن است که اگرچه وظیفۀ انسان، حرکت و تلاش است، پیروزی به دست خداست و به همین علت در ابتدا از پروردگار می خواهند که آن ها را پیروز کند: «رَبَّنا... وَ انْصُرْنا».

از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گیری جامعه ایمانی

ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و، ولی تمرکز دارد.

بخش اول، خود دو فراز دارد. هر فراز از لحاظ ساختاری، از دو اللهم و چند حمد تشکیل شده. در فراز اول از خداوند تشکر می‌کنیم که به ما اجازه و توفیق دعا داده است و در ادامه با بیان سه حمد، ضمن بیان صفات عزت، بخشندگی، قدرت و کبریایی الهی، خداشناسی‌مان مرور می‌شود: «اللَّهُمَّ اذِنْتَ لِی فِی دُعائِکَ وَ مَسْأَلَتِکَ، فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی، وَ اجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی، وَ اقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی...؛ خدایا در خواندن و درخواستِ از خودت به من اجازه داده‎‏اى، پس اى شنوا ستایشم را بشنو و اى مهربان دعایم را اجابت کن و اى آمرزنده از لغزشم در گذر...»

«دولت کریمه» مهم‌ترین نام دولت امام زمان علیه السلام

دولت حضرت مهدی علیه السلام، با توجه به ویژگی‌های خاص خود نام‌های فراوانی دارد، مانند: دولت صالحان، دولت مستضعفان، دولت حق، دولت عدل، دولت جاوید، آخرین دولت و...

اما مهم‌ترین و جامع‌ترین نام دولت آن حضرت، «دولت کریمه» است که در دعای افتتاح آمده: «اللّهمّ انّا نرغبُ الیک فی دولةٍ کریمةٍ...» کریمه به معنای نیکو، خوب و پسندیده است و دولت کریمه یعنی دولتی که بر محور کرامت دور می‌زند. مقصود از دولت کریمه در این دعا «دولت امام زمان» است؛ چون قبل از این جمله، برای وجود مبارک آن حضرت دعا می‌شود.

در این دولت کریمه، هیچ اثری از ظلم دیده نمی‌شود، در آن خون‌ریزی وجود ندارد و امنیت و آسایش چندان فراگیر می‌شود که حتی مزاحم خواب کسی هم نمی‌شوند. در آن جامعه راستی و راست گویی فراگیر می‌شود، نه دروغی دیده می‌شود و نه دروغی شنیده می‌شود.

مهدویت و آرامش روان، محمد سبحانی نیا

 

معرفی کتاب نیمه دیگرم جلد اول

یکی از واقعیت های غیر قابل انکار در جامعۀ ما آمار بالای طلاق است که در برخی از مناطق کشور به هر ازای هر چهار ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. در این میان آمار بالای طلاق عاطفی هم نگران کننده است. بدون تردید یکی از دلایل اصلی طلاق، انتخاب های اشتباه است؛ انتخاب هایی که نظام عاقلانه و تعریف شده ای بر آن حاکم نیست.

کتاب «نیمۀ دیگرم» در دو جلد به قلم حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس برنامه پرسمان تربیتی رادیو معارف تهیه و چاپ شده است. این کتاب، در پی آن است که به نیاز اساسی آموزش مهارت های انتخاب همسر بپردازد.

کتابی که در دست شماست. بنا دارد قدم به قدم شما را با مهارت های انتخاب همسر آشنا کند. اگر در آستانه سن ازدواج هستید. کمی از وقت خود را برای خواندن این کتاب کنار بگذارید.

اثر حاضر، جلد اول از این مجموعه دو جلدی؛ با عنوان "از من بودن تا ما شدن" می باشد که به بررسی مهارت های انتخاب همسر در 4 بخش زیر می پردازد:

نیمه شعبان بر همگان مبارک باد

جهت دیدن شش گوشه دلم تاب ندارد
نگهم خواب ندارد
قلمم گوشه ی دفتر
غزل ناب ندارد
همه گویند به انگشت اشاره مگر این عاشق دیوانه دلسوخته ارباب ندارد ؟
تو کجایی ؟
شده ام باز هوایی
چه شود جمعه ی این هفته بیایی ؟
به جمالت… به جلالت… دل ما را بربایی…
نیمه شعبان مبارک
کارت پستال نیمه شعبان

تشنه آب

روزی پیش استادم رفتم و به او گفتم؛استاد من دلم میخاد خواب امام زمان(عج)را ببینم استادم بهم گفت:
شب غذای شور بخور آب نخور و بخواب
طبق گفته ی استاد عمل کردم اما شب خواب آب رو دیدم،فردا پیش استادم رفتم گفتم استاد من طبق گفته ی شما عمل کردم اما شب خواب آب را دیدم
استادم بهم گفت:تشنه ی آب بودی خوابش را دیدی تشنه ی امام زمان باش تا خوابش را ببینی!
یه وقت زشت نباشه یه نفر هزاروچهارصد سالهههه که منتظر سیصدوسیزده نفره
اللهم عجل الویک الفرج

پرچم امام زمان
پرچم در لغت عربی به معنای رایه و در فارسی به معنای نشانه‌ی لشکر می باشد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ ها دارای پرچم بودند.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کنند:

زمانی که امیرالمؤمنین علیه السلام با اهل جمل برخورد کرد، پرچم رسول الله را بالا برد که سبب لرزش در سپاه دشمن شد و هنوز غروب نشده بود که اصحاب جمل گفتند: «ما ایمان آوردیم»

امیرالمؤمنین علیه السلام در جواب فرمودند:

«  اُسَرا را نکشید، و به مجروحان رسیدگی کنید.

    فراریان (اهل جمل)را تعقیب نکنید.
    هرکس صلاحش را در زمین بگذارد در امان است؛ و هر کس درب خانه‌اش را ببندد در امان است»

و زمانی که جنگ صفین رخ داد، سپاهیان حضرت درخواست کردند که پرچم رسول الله را به اهتراز در بیاورند،

حضرت امتناع کردند پس سپاهیان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و عمار یاسر را واسطه قرار دادند که حضرت خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند:

«پسرم! برای این قوم مدتی مقرر شد که به آن می‌رسند [اتمام حجت صورت گرفته است] و این پرچم پس از من به اهتراز در نخواهد آمد مگر به دست قائم عجل الله تعالی فرجه»

غیبت نعمانی ص۶۴۳

بنابرین آن پرچم، همان پرچمی است که دست رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام بوده است.

 
چه کسی پرچم را به دست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می‌رساند؟

ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام می‌پرسد:«این پرچم، نزد شماست؟ یا برای حضرت آورده می‌شود؟»

فرمودند:«برای او آورده می‌شود»

سپس از امام باقر علیه السلام می‌پرسد: «چه کسی برایشان می آورد؟»

حضرت می‌فرمایند: «جبرئیل»

غیبه نعمانی ص۶۴۵٫
لعن و نفرین این پرچم در جهان

ابی‌بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمودند:«قائم ما قیام نمی‌کند؛ مگر آن‌که حلقه‌ی سپاهش کامل شود»

عرضه داشتم: «تکمیل کننده‌ی سپاه چه تعدادی است؟»

حضرت فرمودند:«ده هزار؛ که جبرئیل در سمت راست، و میکائیل در سمت چپ ایشان قرار دارند، پس از آن قائم پرچم را به اهتراز در آورده و با آن حرکت می‌کند

و کسی در مغرب و مشرق باقی نمی‌ماند مگر اینکه آن را لعنت می‌کنند [آنقدر مردم مدعیان دروغین و حکام فاسق را دیدند که با اهتراز پرچم اسلام در وهله‌ی اول به این پرچم با بدبینی نگاه می‌کنند] و این درحالی است که آن همان پرچمی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که جبرئیل در جنگ بدر آن را به زمین آورد.»

غیبت نعمانی ص۶۴۲

 
جنس پرچم

امام صادق علیه السلام درباره  پرچم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) به ابوبصیر فرمودند:

«اى ابامحمد! به خدا قسم  این پرچم، نه از پنبه است و نه از کتان و ابریشم و حریر»

عرض کردم: «پس از چه چیزى است؟»

فرمودند: « آن پرچم، از ورق (برگ) بهشتى است. رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز بدر آن را برافراشت، و بعد آن را در هم پیچید و به على  علیه السلام  داد، پس همچنان نزد على علیه السلام بود.

تا هنگامى که روز بصره فرا رسید، آن را برافراشت. پس خداوند پیروزى را نصیب او ساخت. سپس آن حضرت آن را در هم پیچید و آن اینجا نزد ما است.

هیچ کس آن را نخواهد گشود تا آن گاه که قائم علیه السلام قیام کند و چون او قیام نمود، آن را برخواهد افراشت»

غیبت نعمانی ص۶۴۲ و۶۴۳

 
شعار پرچم امام عصر علیه السلام

هر حکومتی دارای پرچمی است که به وسیله آن شناخته می‌شود.

هر قیامی نیز پرچمی خاص با شعاری خاص دارد.

حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پرچمی مخصوص دارد که در آن زمان، نمایانگر انقلاب و اهداف آن حضرت است.

و شعاری نیز بر آن نوشته شده است اما متن این شعار در روایات به صورت‌های مختلف نقل شده است
در روایتی آمده است که بر روی  پرچم امام زمان {عجل الله تعالی فرجه الشریف} نوشته شده است: «گوش شنوا داشته باشید و از حضرتش اطاعت کنید»

بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۵

و در جای دیگر آمده است: «شعار پرچم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) «البیعه لله» بیعت مخصوص خداوند است.»

اثبات الهداه، ج۳، ص۵۸۲

و هم چنین نقل شده است که امام صادق فرمودند: «نصر الله اقترب اقترب» یاری الهی نزدیک است، نزدیک از مجموع این روایات بدست می‌آید که شعاری که بر روی پرچم امام زمان (عج) وجود دارد مردم را به اطاعت و بیعت آن حضرت فرا می‌خواند و بشارت به پیروزی حق می‌دهد»

بحارالانوار، ج۱۹، ص۶۳