سه گروه مدّعی مهدویّت – گروه اول
سه گروه مدّعی مهدویّت – گروه اول
ا زتاریخ این واقعیت دریافت می گردد که برخی از کسانی که مهدویّت بدانان نسبت داده شده است, نه از سوی خود آنان سرچشمه گرفته و نه خود بدان ادّعا راضی بودند, بلکه یاران و پیروان آنان چنین عنوانی را به آنها داده و این اندیشه را در آ« روزگاران در میان گروه هایی و در مراکز گسترش دادند. البته بجا بود که خود آنان چنین ادّعا های درغین و نسبتهای نادرست را بشدّت نفی کنند. اما روشن نیست که چرا خود آنان در برابر این عنوان ساختگی , فریاد اعتراض بلند نکردند و پیروان آنان کوشیدند تا برخی علائم و نشانه های حضرت مهدی علیه السلام را که انبود روایات آمده است به این چهره ها تطبیق و تفسیر نمایند.
برای نمونه از این گروه می توان بدین چهره ها اشاره کرد:
1.محمد حنفیّه
درروایاتی که از پیامبر گرامی صلیّ الله علیه و آله وسلّم در مورد امام عصر علیه السلام رسیده است از جمله این روایت است که می فرماید:«ان المهدی اسمه اسمی..»
یعنی :مهدی نجات بهش ,همنام من است.
یاران و پیروان «مختار با چنگ انداختن به این روایت پیامبر ,«محمد حنفیه» را مهدی نجات بخش عنوان دادند و روایت را بدو منطبق ساختند.
با اینکه پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم دردهها روایت , نشانه های دیگری را برای آن حضرت برشمرده است که جز خود آن گرامی , همه فاقد آن نشانه ها و علائمند.
به قول شاعر عرب باید به آنان گفت:
قل للذی یدّعی فی العلم فلسفه خفظت شیئاً و غ ابت عنک أشیاء
به آن عنصر گزافه گو که در قلمرو دانش, ادعای ژرف نگری می کند و می پندارد همه چیز را می فهمد, بگو ! تو چیزی را حفظ کرده ای امّا چیزهایی از نظرت غایب شده است و آنها را نمی دانی.
2. زید,فرزند امام سجّاد
در روایت دیگری ازپیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم آمده است که:
«ان المهدی من ولید الحسین و انّه بخرج با لسیف و انّه ابن سبیّه>»
یعنی:مهدی علیه السلام از فرزندان حسین علیه السلام است و او با شمشیر بپا می خیزد و مادرش بهترین کنیزان خواهد بود.
هنگامی که «زید» فرزند امام سجّاد بر ضد دستگاه پلید امویان قیام کرد, پیروان او ادّعا کردند که همان مهدی نجات بخش است , چرا که اوّلا از نسل حسین علیه السلام علیه السلام است و ثانیاً شهادمتمندانه قیام کرده و ثالثاً از سوی مادر, فرزند اسیر است.
امّا آنان از یاد بردند که پیامبر گرامی صلّی الله علیه و آله وسلّم در انبوه روایات در نوید از مهدی علیه السلام و ترسیم نشانه های او از جمله می فرمود:«الائمه بعدی اثنا عشری , تسعه من صلب الحسین , تاسعهم قائمهم.»
یعنی :امامان پس از من دوازده نفرند, نه نفر آنان از نسل فرزندم حسین خواهند بود و نهمین آنان قائم آل محمد است.
و جناب زید , نهمین امام از نسل پاک حسین علیه السلام نبود تا مهدی نجات بخش باشد.
اما پیروان انقلاب زید , بخاطر جلب توجهّ توده ها و تسخیر عواطف و احساسات مذهبی و به انگیزه های نفسانی خویش , به این ادّعای دروغین دست یازیدند.
و هنگامی که زید به شهادت رسید و به دار آویخته شد یکی از شعرای اموی تبار ضمن اشعاری , آنان و ادّعایشان را به باد تمسخر گرفت که:
صلنبا لکم زیداً علی جذع نخله ولم نر مهدیّا علی الجذع یصلب
یعنی : ما قهرمان شما زید را بر شاخه نخل به دار آویختیم و هرگز ندیده بودیم که مهدی نجات بخش خود به چوبه دار آویخته شود.
و بدینوسیله این عنصر کینه توز و بد زبان با نا سزا گویی و شماتت به زید شهید, به اصل اندیشه و عقیدۀ به مهدی علیه السام که ریشۀ قرآن و روایی دارد, اهانت روا داشت و اصل مهدویّت را به باد تمسخر گرفت.
و سرانجام مذهب«زیدّیه » بوجود آمد و از آن روزگار تاکنون به حیات خویش ادامه داد که پیروان آن بیشتر در «یمن» هستند و متأسفانه از مذهب شیعه و راه و رسم اهل بیت علیه السلام جدا شده و در فقه و اصول و فروع از مذاهب دیگری پیروی می کنند.
زیدیها , متاسفانه در برابر امامان معصوم علیه السلام مواضع ناستوده و ناپسندی دارند که بسیار شایسته است به اصل و نسب و اصالت و نسب و اصالت خویش بازگردند و در مذهبشان به راه و رسم و مذهب خاندان پاک پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم تمسک بجویند , به راه و رسم آسمانی و افتخار آفرین کسانی که خدا و پیامبرش به همگان , فرمان پیروی از آنان را داده اند؛به همان مذهبی که در آغاز راه برآن بودند , به مذهب شیعه و امامام معصوم علیه السلام.
3. محمد بن عبد الله محض
پس از گذشت سالها از انقلاب زید, فرزند امام سجاد علیه السلام , محمّد , فرزند عبد الله که به «محمد بن عبد الله محض» معروف گردید, دیده به جهان گشود. او از نواده های حضرت مجتبی علیه السلام بود به همین جهت فرصت طلبان و عناصر زور پرست با استفاده از فرصت , او را مهدی نجات بخش لقب دادند ویک روایت ساختگی را که می گوید:«المهدی ... اسم ابه اسم ابی...»
یعنی :مهدی از فرزندان من است, نام او نام من و نام پدرش نام پدر من است....
آری! آنان این روایت ساختگی را بر او تطبیق کردند, با اینکه می دیدند این روایت با صدها روایت مسلّم و قطعی مخالف است که حضرت مهدی علیه السلام را , فرزند حضرت عسگری و دوازهمین جانشین پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم و نهمین امام از نسل حسین علیه السلام معرّفی می کند.
امّا فرصت طلبان با وانهادن همۀ روایات پیابر صلّی الله علیه و آله وسلّم به این روایت ساختگی چنگ انداختند و آن را به «محمّد بن عبد الله محض» تطبیق دادند و آنگاه او را « نفس زکیّه» نامیدند و برخی از مردم نیز با او دست بیعت فشردند.
خنده دار اینکه پدر او نیز با پسرش به عنوان بیعت با مهدی نجات بخش دست بعیت داد و نیز از کسانی که با او دست بیعت فشرد « منصور دوانیقی» بود که پس از تشکیل حکومت عباسی , بیعت خویش را نقض کرد و پایه های مهدویّت محمد بن عبدالله فرو ریخت.
منبع:کتاب امام مهدی علیه السلام از ولادت تا ظهور نوشته آیت الله فقید سید محمد کاظم قزوینی ص566-570