ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English بایگانی فروردين ۱۴۰۱ :: دوازدهمین امام

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

کابینه دولت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه)


پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «وزیران مهدی(عج الله تعالی فرجه) همه عجم (غیر عرب) هستند و در میان آن‌ها یک نفر هم عرب نیست ولی به عربی سخن می‌گویند و آن‌ها خالص‌ترین وبرترین وزیران هستند...». [1]خدایا!....ما محتاج چنین شهری هستیم که در آن دولت باکرامت خلیفه تو برپاست. همان امامی که انبیا به احترام او بر خواسته‌اند و آن موعود سبزی که وعده ازلی و تخلف‌ناپذیر تو در آن حاکمیت دارد و در دولت دین‌پناهش اسلام و اهلش را عزت و سربلندی می‌بخشی و نفاق و کفر و اهلش را ذلیل و خوار می‌گردانی.مهربانا از تو می‌خواهیم که ما را در آن دولت حق اهل دعوت به طاعتت واز پیروی‌کنندگان راه هدایتت قرار دهی و به‌واسطه آن امام بزرگوار به ما عزت و کرامت و خیر دنیا و آخرت عطا فرمایی... پی‌نوشت:1). ینابیع الموده ج3 ص133

چرا مرگ جاهلیت

 

 

 

 

وقتی قرار است برای ظهور امام زمان دعا کنیم، دیگر چه نیازی به تلاش برای زمینه سازی برای ظهور است؟

 پاسخ آن است که دعا در کنار تلاش و کوشش است، نه به جای آن. در قرآن کریم آمده است که رزمندگانی که سینه سپر کرده و آمادۀ دفاع هستند، این گونه دعا می کنند:

((رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرین))؛پروردگارا! صبر و شکیبایی بر ما فرو ریز و قدم های ما را ثابت و استوار بدار و ما را بر گروه کافران پیروز فرما.  راز این مطلب هم آن است که اگرچه وظیفۀ انسان، حرکت و تلاش است، پیروزی به دست خداست و به همین علت در ابتدا از پروردگار می خواهند که آن ها را پیروز کند: «رَبَّنا... وَ انْصُرْنا».

رونق کشاورزی در دوران ظهور

رونق کشاورزی در اقتصاد هر حکومتی نقش تعیین کننده یی دارد. هرچقدر کشاورزی در یک منطقه پیشرفت داشته باشد به همان میزان اقتصاد آنجا پیشرفت خواهد داشت. در روایات وارد شده است که به هنگام ظهور حضرت مهدی سلام الله علیها زمین پر از خیر و برکت شده، تمام خشک سالی ها از بین می رود و باران های پر خیر و برکت فرو می ریزد. در واقع برکات حضور حضرت مهدی در سرتاسر جهان محسوس خواهد شد و تمام زمین حاصل خیز شده و در تمام دنیا مردم می توانند کشاورزی بسیار پر باری داشته باشند. در ادامه به چند نمونه از این روایات اشاره می شود.

۱. امام حسن مجتبی علیه السّلام می فرمایند: «زمین روییده شده و سبزی های خود را بیرون آورد و آسمان برکت خود را فرو می ریزد.» ۱
۲. امیر المؤمنین علیه السّلام می فرمایند: «زمین به برکت وجود مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ آباد و تصفیه شده و آرایش می یابد و به سبب وجود او ... فتنه ها و غارت ها معدوم می شوند و خیر و برکت زیاد می گردد.» ۲

۳. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «امت من در زمان مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به نعمتی متنعم می شوند که هرگز آن گونه نبوده اند، آسمان بر آن ها پی در پی می بارد و زمین چیزی از گیاهانش را فرو نگذارد مگر این که بیرون آورد.۳

.......................................

۱.احتجاج طبرسی، توقیع شریف.

۲. کمال الدین، ج ۲، ب ۱۱، ص ۴۸۲.

۳. همان، ج ۲، ب ۴۴، ح ۱۰، ص ۴۸۱.

انکار ولادت به دلیل نام‌های متعدد مادر

برخی وهابیان ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه را انکار کرده‌اند و گفته‌اند که: «در نام مادری که او را به دنیا آورد اختلاف شده است، برخی گفته‌اند نرجس، و گفته‌شده صقیل یا صیقل و گفته‌شده حکیمه و ... این اختلاف در اسامی نشان می‌دهد که ولادتی در کار نبوده است».1

این استدلال بسیار ضعیف است زیرا عرب عادت داشته است که گاهی برای زنان ـ خصوصاً زنانی که موقعیت اجتماعی مطلوبی داشته‌اند ـ نام‌های مختلفی اختصاص می‌داده است. آیا نام‌های متعدد حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها در تاریخ ذکر نشده است؟! آیا عاقلانه است به دلیل وجود این نام‌های متعدد بگوییم اصلاً برای پیامبر دختری در کار نبوده است؟! قضاوت با خواننده محترم است.

 

1. الشیعة والتشیع ، ص ۲۷۲ ، ۲۷۳.

چرا هنگامی که نام امام زمان عجل الله فرجه الشریف برده می شود ,قیام می کنیم؟

ابتدا مقدمه ای را یادآوری کنیم و آن این است که مسأله قیام, همچون نخ تسبیح در تمام دانه های دین  جریان دارد.
خداوند هستی (قَائِمًا بِالْقِسْطِ) است و به پیغمبرش دستور قیام می دهد:(قُمْ فَأَنْذِرْ )
به مردم نیز سفارش قیام می کند:(کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ)
نزول کتابهای آسمانی برای قیام مردم است:(وأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)
نام رستاخیز نیز قیامت است؛ در نماز هم مسأله قیام مطرح شده است: (اَقیمُوا الصَّلوه)در حج نیز قیام مورد توجه است:(قِیَامًا لِلنَّاسِ)
نام امام دوازدهم نیز قائم است . بر این اساس , تعبیر قیام در تمام بدنه دین پاسخ کسانی است که دین را عامل رکود می دانند , نه حرکت.
اما پاسخ اینکه: در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که وقتی نام مخصوص حضرت مهدی علیه السلام آورده شد, اما رضا علیه السلام به احترام آن نام قیام فرمود, با اینکه هنوز امام زمان علیه السلام متولد نشده بود. شاید قیام ما علاوه بر احترام, نشانه نوعی آماده باش برای ظهور آن حضرت باشد.

 

منبع:کتاب جهت نما 40  پرسش و پاسخ مهدوی

از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گیری جامعه ایمانی

ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و، ولی تمرکز دارد.

بخش اول، خود دو فراز دارد. هر فراز از لحاظ ساختاری، از دو اللهم و چند حمد تشکیل شده. در فراز اول از خداوند تشکر می‌کنیم که به ما اجازه و توفیق دعا داده است و در ادامه با بیان سه حمد، ضمن بیان صفات عزت، بخشندگی، قدرت و کبریایی الهی، خداشناسی‌مان مرور می‌شود: «اللَّهُمَّ اذِنْتَ لِی فِی دُعائِکَ وَ مَسْأَلَتِکَ، فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی، وَ اجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی، وَ اقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی...؛ خدایا در خواندن و درخواستِ از خودت به من اجازه داده‎‏اى، پس اى شنوا ستایشم را بشنو و اى مهربان دعایم را اجابت کن و اى آمرزنده از لغزشم در گذر...»

«دولت کریمه» مهم‌ترین نام دولت امام زمان علیه السلام

دولت حضرت مهدی علیه السلام، با توجه به ویژگی‌های خاص خود نام‌های فراوانی دارد، مانند: دولت صالحان، دولت مستضعفان، دولت حق، دولت عدل، دولت جاوید، آخرین دولت و...

اما مهم‌ترین و جامع‌ترین نام دولت آن حضرت، «دولت کریمه» است که در دعای افتتاح آمده: «اللّهمّ انّا نرغبُ الیک فی دولةٍ کریمةٍ...» کریمه به معنای نیکو، خوب و پسندیده است و دولت کریمه یعنی دولتی که بر محور کرامت دور می‌زند. مقصود از دولت کریمه در این دعا «دولت امام زمان» است؛ چون قبل از این جمله، برای وجود مبارک آن حضرت دعا می‌شود.

در این دولت کریمه، هیچ اثری از ظلم دیده نمی‌شود، در آن خون‌ریزی وجود ندارد و امنیت و آسایش چندان فراگیر می‌شود که حتی مزاحم خواب کسی هم نمی‌شوند. در آن جامعه راستی و راست گویی فراگیر می‌شود، نه دروغی دیده می‌شود و نه دروغی شنیده می‌شود.

مهدویت و آرامش روان، محمد سبحانی نیا