منظور از دین و قرآن جدیدی که امام زمان(عج) می آورد, چیست؟
با مراجعه به مصادر حدیثی , روشن می شود تعبیر دین جدید و قرآن جدید در روایات وجود ندارد؛ بلکه تغییراتی مشاهده می شود که ممکن است از مجموعه آن ها چنین استنباط شود که حضرت , دین جدید می آورد,تعبیراتی مانند:سلطان جدید , امر جدید , قضای جدید,سنت جدید.
البته در برخی احادیث تعبیرکتاب جدید مطرح شده است.
در این باره علما و اندیشه وران بزرگوار ما مباحثی مطرح کرده اند که با پاره ای از آن ها اشاره می کنیم:
1.مطابق برخی روایات ,بخشی ازاحکام به سبب نبودن شرایط آن ها توسط معصومان (ع) بیان نشده است و فقط علم آن ها نزد اهل بیت(ع) باقی مانده است که درعصر ظهور بیان می شود.
2.بخشی از احکام به سبب دور شدن مردم از حقایق دین,
مهجور و فراموش می شود که در عصر ظهور , زنده و احیا می شود.
3. به علت برخی موانع , برخی احکام به درستی اجرا نمی شود.
عصر ظهور , دوران اجرای کامل و صحیح احکام است.
4.در عصر ظهور, به علت بالا رفتن سطح فکر و آمادگی و قابلیت بیشتر مردم برای پذیرش معارف دینی ,حقایق و معرفت های دینی به صورت گسترده در اختیار مردم قرار می گیرد.
5. اسلوب و روشی که امام مهدی(عج) در حکومت داری از آن استفاده می کند,با روش های رایج شناخته شده نزد مردم متفاوت است و در طول تاریخ به علت آن که امامت و مدیریت معصوم پذیرفته نشد و نا اهلان اختیار حکومت و برطرف کردن نیازهای فکری و دینی را به عهده گرفتند که نتیجه آن نیز غیبت امام معصوم (ع) را رقم زد.بدعتها و انحرافاتی در دین به وجود آمد که در پاره ای موارد , از مسلمات و ضروریات دین شمرده شد.
تلاش فقهای شیعه به علت مظلومیت و اقلیت آنان , راه به جایی نبرد؛ولی درعصر ظهور بدعت ها از بین می رود. مجموعه یاد شده باعث می شود دین در عصر ظهور برای مردم به صورت جدید به تصویر در آید,نه این که دین جدید وقرآن جدید بیاید.امام مهدی (عج) جانشین خاتم الانبیا(ص) است.
خاتمیت پیامبر و دین اسلام , از ضروریات تفکر اسلامی است که در جای خود اثبات شده است.
در پایان اشاره به این آیه شریف که به صورت مکرر در قرآن مطرح شده و مضمون آیات متعددی با آن هماهنگ است مناسب و قابل تامل است:«هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کر ه المشرکون ؛او است که رسولش را به هدایت و دین حق فرستاد, تا بر همه دین ها چیره گرداندش ؛ هر چند مشرکان نپسندند.»
منبع:کتاب آفتاب مهر بخش پرسش و پاسخ مهدوی ص102