آیا امام زمان(عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام میکند؟
مهدویت و اعتقاد به امام زنده غایب برخاسته از ریشهها و پایههای مستحکمی است که ما از آن، به مبانی اعتقادی یاد میکنیم که البته در گذر زمان افرادی با وارد کردن شبهه های فراوان سعی در متزلزل کردن این مبانی اعتقادی دارند.
عبدالله بن بکیر از حضرت صادق (علیه السلام) تفسیر آیه: «...وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ» )آل عمران، 83: «...و تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند، از روى اختیار یا از روى اجبار، در برابرِ [فرمان] او تسلیماند، و همه به سوى او بازگردانده میشوند») را پرسید. امام (علیه السلام) فرمود: «این آیه درباره قائم (عج) نازل شده، هنگامى که علیه یهود، نصارا، صابئین، مادیها، برگشتگان از اسلام و کفار در شرق و غرب کره زمین، قیام میکند، و اسلام را پیشنهاد مینماید. هر کس از روى میل پذیرفت دستور میدهد که نماز بخواند و زکات بدهد و آنچه هر مسلمانى مأمور به انجام آن است بر وى نیز واجب میکند، و هر کس مسلمان نشد گردنش را میزند تا آنکه در شرق و غرب عالم یک نفر خدا نشناس باقى نماند». عبدالله بن بکیر گفت: قربانت گردم! در روى زمین مردم بسیار هستند چطور حضرت قائم میتواند همه آنها را مسلمان کند و یا گردن بزند؟ امام (علیه السلام) فرمود: «هنگامى که خداوند چیزى را اراده کند، چیز اندک را زیاد و زیاد را کم میگرداند» (عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 183- 184)
این روایت به جهت سندی، مرسل است؛ لذا اطمینان به صدور آن از امام صادق (علیه السلام) کاهش مییابد. علاوه بر این؛ اشکالات محتوایی نیز در آن وجود دارد؛ زیرا اعتقاد و هدایت مردم، مقولهای نیست که با اجبار بتوان به آن دست یافت. این روایت نمایانگر خشونت بسیار است. که روایات مخالفی در مقابل آن وجود دارد. لذا نمیتوان این روایت را پذیرفت.
با فرض پذیرش این روایت؛ باید آنرا منحصر در اسلام ظاهری و موظف بودن افراد به رعایت قوانین جامعه اسلامی و آنهم بعد از اثبات کامل حقانیت این دین برای همگان دانست.
این روایت به جهت سندی، مرسل است؛ لذا اطمینان به صدور آن از امام صادق (علیه السلام) کاهش مییابد. علاوه بر این؛ اشکالات محتوایی نیز در آن وجود دارد؛ زیرا اعتقاد و هدایت مردم، مقولهای نیست که با اجبار بتوان به آن دست یافت. این روایت نمایانگر خشونت بسیار است. که روایات مخالفی در مقابل آن وجود دارد. لذا نمیتوان این روایت را پذیرفت.
با فرض پذیرش این روایت؛ باید آنرا منحصر در اسلام ظاهری و موظف بودن افراد به رعایت قوانین جامعه اسلامی و آنهم بعد از اثبات کامل حقانیت این دین برای همگان دانست.