ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English بایگانی خرداد ۱۳۹۸ :: دوازدهمین امام

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

صبح نزدیک است

صبح نزدیک است
بخوای دعای فرج را , دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است , بال و پر  دارد
بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب
که روزگار , بسی فتنه زیر سر دارد
تو در هجوم حوادث , صبور باش , صبور
که صبر میوه شیرین تر از ظفر دارد
در آستان ولا, جای نا امیدی نیست
بهشت پاک اجابت , هزار در دارد
دل شکسته بیاور, که با شکسته دلان
نسیم مهر خدا, لطف بیشتر دارد
بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است
که شام خسته دلان مژدۀ سحر دارد
صفا بده دل و جان را به شوق روز وصال
مسافر دل ما, نیت سفر دارد
زمین چو پر شود از عدل, آسمان را
شمیم غنچه نرگس , زجای بر دارد
بخوان دعای فرج را , زپشت پردۀ اشک
که یار ,  چشم عنایت به چشم تر دارد
دهند  مژده به ما از کنار خیمۀ سبز
که آخرین گل سرخ از شما خبر دارد
مراقبت بکن از دل , که یوسف زهرا
زِ پشت پردۀ غیبت به ما نظر دارد
برآر دست دعایی,  که دست مهر خدا
حجاب غیبت از آن ماه روی بر دارد
غروب و  دامنۀ نور آفتاب و شفق
بخوان دعای فرج را , دعا اثر دارد.
محمد جواد غفور زاده

انتظار فرج یعنی امید به آینده قطعی

 

 

 

بشارت باد تو را به فرزندی که حکومتش شرق و غرب عالم را فرا گیرد.

نرجس دختر یشوعا , پسر قیصر روم و مادر او از نوادگان شمعون بود. نام های دیگر این بانو ,ریحانه, سوسن, صسقل,خمط , نسیم می باشد. در مورد وجود نام های متعدد کنیزان و به ویژه نام های زیبای این بانوی گرامی , دو احتمال وجود دارد: صاحبان کنیزان برای خوشامد آنها از نام های  گل استفاده کرده و د ر زمان های مختلف, آنان را با نام های گوناگون صدا می زدند یا اینکه چون هر کنیزی پس از خریداری متعلّق به صاحب جدید خود می شد, هر مولایی نامی بر او می گذاشت و تعّدد نام ها به این دلیل است. شایان ذکر است که در مورد نرجس خاتون , خرید و فروش , تنها یک بار صورت گرفت و آن هم از سوی امام حسن عسکری (ع) بوده است.از این رو, قسمت اول, احتمال قوی تری دارد. دیگر آنکه به علت مخفی بودن تولد حضرت مهدی(عج) و منحرف کردن اذهان جاسوسانی که در خانه امام حسن عسکری (ع) رفت و آمد داشتند, این بانوی کریمه با نام های متعدد خوانده می شد تا آن نور اعظم محفوظ بماند . بانو نرجس از سوی پدر,به خاندان قیصر روم مربوط می شود و به فرموده امام حسن عسکری(ع)در جواب محمد بن عبد الجبّار که پرسید: وصّی شما از چه کسی زاده می شود؟فرمودند:«از دختر(نواده) قیصر روم.» همچین حضرت ولیّ عصر (عج) در سخنی می فرمایند:« ای مردم!بدانید اگر کسی بخواهد عیسی و شمعون را بنگرد , همانا من عیسی و شمعون هستم.» حضرت با این جمله,جد مادری خویش را که ریشه دوم ایشان است, معرفی نموده و با این سخن , نقش عظیم مادر را بیان می فرمایند.
درباره جایگاه مادر گرامی حضرت صاحب الزّمان (عج)آمده است که حضرت علی (ع)بعد از واقعه نهروان خطبه خواندند و در قسمتی از آن فرمودند:«فیا این خیرة الماء متی تنتظر؟ پس ای فرزند بهترین کنیزان! تا چه زمان منتظر می مانی؟»
از امام باقر (ع) پرسیدند:آیا  منظور امیر المومنین (ع) از جمله « فیا این خیرة الماء متی تنتظر؟» حضرت فاطمه (س) است؟حضرت  بیان داشتند:«فاطمه (س) بهترین زنان آزاده است و مراد حضرت از این سخن,مادر حضرت حجّت (عج) است.» و نیز امام صادق(ع) در پاسخ ابابصیر که پرسید: قائم شما اهل بیت کیست؟ فرمودند :«ای ابابصیر! قائم ما پنجمین فرزند پسرم ,موسی است . پسر بهترین کنیزان.»
 بی شک یکی از ویژگی های ممتاز این بانوی شایسته , ادب بی مانند او بوده است . در این باره , بشربن سلیمان می گوید:
هنگام ورود شاهزاده رومی به «سامرّاء», امام علی النّقی (ع) به او فرمودند:«خداوند مهربان عزّت  و سرافرازی اسلام و شرافت و برتری محمّد (ص) و دودمانش را چگونه بر تو آشکار ساخت؟» این برتری محمّد (ص) و دودمانش را چگونه بر تو آشکار ساخت؟» این شاهزاده مؤدب با کمال خضوع گفت: ای فرزند رسول خدا !! چگونه برای شما چیزی را شرح دهم که خود آگاه می باشید و بیش از من می دانید؟»
همچنین حکیمه , دختر امام جواد (ع) می فرماید:
پس از ازدواج نرجس با امام عسکری (ع) روزی نزد او رفتم؛نرجس در حالی که می خواست کفش هایم را در آورد, گفت: ای بانوی بزرگ! به من اجازه دهید کفش های شما را در آورم. گفتم : تو بانو وصاحب من هستی. تو را نرسد که خدمت من کنی و کفش ازپایم در آوری؛ بلکه این من هستم که باید به دیدۀ منّت خدمتگزار تو باشم.
یکی دیگر از ویژگی های این بانوی کریمه , توجه ایشان به امور معنوی بود؛ چنان که روزی امام هادی(ع) به او می فرمایند:
«فإنّی أحبُّ أن أکرمک فإنّما أحبّ إلیک عشرة آلاف درهم أو بشّر لک بشرف الأبد؛ دوست دارم تو را گرامی دارم و عطایی دهم که برای تو بهتر است؟ ده هزار درهم یا بشارت به عزّت و شرف  جاودانه؟»
نرجس  که بینش و بصیرت او نسبت به زندگی تا حدی بود که هرگز نعمت های جاودانه معنوی را با  مادیّات عوض نمی نمود , در پاسخ امام هادی(ع) بیان داشت: بشارت به شرفی جاودانه را می خواهم حضرت فرمودند:«بشارت باد تو را به  فرزندی که سیطره حکومتش شرق و غرب عالم را فرا گیرد و زمین را پر از عدل و داد نماید.»
این گونه می باشد که ظرف وجود نرجس قابلیت میزبانی حضرت ولیّ عصر را می یابد و زیباترین تولد  آفرینش صورت می گیرد.

فردی که با ظهور خود جهان را از تاریکی نجات می دهد

فردی که با ظهور خود جهان را از تاریکی نجات می دهد

اعتقاد به آخرین منجی جهانی، در همه ادیان و مذاهب دنیا مطرح بوده و هست و هر دین و مذهبی به تناسب فرهنگ دینی و ملی خود، از موعود آخرین نامی برده اند.

در کتاب مقدّس هندیان «مهابهاراتا» آمده است: همه ادیان معتقدند که در پایان تاریخ، بشر از لحاظ معنوی و اخلاقی رو به نابودی می رود و هرگز نخواهد توانست مانع از انحطاط گردد، مگر آنکه یک شخصیت معنوی بلندپایه ظهور کند و جهان را از تاریکی جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات دهد. بر اساس اعتقاد هندیان و مکتب مقدس آنان، این منجی «آواراتای دهم» می باشد که عالم را فتح خواهد کرد.

بودائیان نیز آن منجی را «بودای پنجم» می نامند و آمدنش را بشارت داده و منتظر ظهورش می باشند.[1]

زرتشتیان نیز او را «سوشیانس» به معنای «سود رسانده» معرفی می کنند و معتقدند که او فقر و تنگدستی را ریشه کن ساخته و مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار می گرداند.

در آیین یهود نیز به موعود اشاره شده و آمدنش را نوید داده اند و او را «ماشیح» می نامند.[2]

به اعتقاد یهودیان «ماشیح»، از نسل داود نبی است و در آخرالزمان پدیدار خواهد شد، آن گاه تمام زمین از آن یهودیان می شود.

آیین مسیحیت نیز موعودی را که همان «عیسی مسیح» باشد، نوید داده است و به اعتقاد آنان حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام دوباره ظهور خواهد کرد و برای نجات جان جهانیان یک دنیای پرشکوه از اعتقادات جدی مسیحیان ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه برتر

اندیشه مهدویت و ظهور موعود جهانی، در آیین آسمانی اسلام، جایگاه و جلوه بیشتر و برتری دارد و دلایل معتبر و مستند از آیات و روایات متواتر و قطعی، آن را ثابت می کند و همه مذاهب اسلامی از شیعه و سنی به ظهور «مهدی موعود»، از نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله و اولاد فاطمه زهرا علیها السلام اتفاق نظر دارند. در این میان «مهدی موعود» در مذهب شیعه، هم به دلیل جایگاه اعتقادی آن و هم به دلیل دارا بودن شناسنامه روشن و پرداختن به جزئیات زندگی و چگونگی غیبت و علائم ظهورش، از اهمیت بیشتر، قطعیت بالاتر و شفافیت بهتری برخوردار است.

اصالت مسئله امامت[3] و جایگاه اعتقادی آن، در فرهنگ دینی و اعتقادی شیعه که آن را ادامه رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند متعال می دانند، باعث شده که مسئله مهدویت در شیعه از صراحت و جامعیت بسیاری نسبت به ادیان و مذاهب دنیا برخوردار باشد. در کتب معتبر شیعه و سنی، بیش از 3000 حدیث از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده و «مهدی موعود» و صاحب عالم هستی را معرفی کرده است.[4]

در زیارت های معتبرِ حضرت مهدی علیه السلام، به این نکته (مهدیِ امت ها) اشاره شده است: «السَّلَامُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ وَ یَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ وَ یَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً...»؛[5]

سلام بر آن مهدی علیه السلام که خدای عزوجل به تمامی امّت ها وعده آمدنش را داده است، تا به وسیله او اتفاق و اتحاد را فراهم کرده و تفرقه و پراکندگی ها را برطرف سازد و به وسیله او زمین را پر از عدل و داد گرداند.

منبع: کتاب آخرین فرمانده اولین سرباز، ص20-23.


پی نوشت ها:

[1]. به نقل از خورشید مغرب، ص 68 و 69.

[2]. «ماشیح» به زبان عربی، همان مسیح می باشد. البته به دلیل آنکه به حضرت عیسی مسیح علیه السلام ایمان نیاورده و کمر بر قتل او بسته بودند، این مسیح آخرالزمان را، غیر از پیامبر مسیحیان می دانند و اعتقاد دارند که او هنوز به دنیا نیامده است.

[3]. برخی امامت از از اصول مذهب یا جزء فروع دین می دانند که این اشتباه است، بلکه امامت جزء اصول اصلی دین مبین اسلام می باشد.

[4]. علمای بزرگ اهل سنت، در کتب معتبر خود نظیر؛ سنن ابن ابی داود، صحیح ابن حبان، المستدرک علی الصحیحین، الصواعق المحرقه، المعجم الاوسط و... درباره حضرت مهدی علیه السلام و اینکه از اولاد فاطمه زهرا علیها السلام می باشد، مطالبی را مطرح کرده اند.س

[5]. مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر علیه السلام، قبل از دعای ندبه.