ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۸ :: دوازدهمین امام

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

عنایات امام عصر علیه‌السلام به شیعیان

عنایات امام عصر علیه‌السلام به شیعیان

تشنه آب

روزی پیش استادم رفتم و به او گفتم؛استاد من دلم میخاد خواب امام زمان(عج)را ببینم استادم بهم گفت:
شب غذای شور بخور آب نخور و بخواب
طبق گفته ی استاد عمل کردم اما شب خواب آب رو دیدم،فردا پیش استادم رفتم گفتم استاد من طبق گفته ی شما عمل کردم اما شب خواب آب را دیدم
استادم بهم گفت:تشنه ی آب بودی خوابش را دیدی تشنه ی امام زمان باش تا خوابش را ببینی!
یه وقت زشت نباشه یه نفر هزاروچهارصد سالهههه که منتظر سیصدوسیزده نفره
اللهم عجل الویک الفرج

وظایف منتظران واقعی

وظایف منتظران واقعی
1-معرفت نسبت به حضرت ولی عصر (علیه السلام)؛ از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله :هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. (المجلسی، المولی محمدباقر، همان، ج 8 ، ص 368 و ج 32، ص 321 و 333)

2-پیوند با مقام ولایت: بدین معنا که یک منتظر واقعی حضرت حجت (علیه السلام) با وجود غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه رها و بی مسؤولیت رها شده و هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد. 

3- انتظار فرج: رسول خدا صلی الله علیه و آله:با فضیلت ترین اعمال امت من، انتظار فرج است. (الصدوق، ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین، همان، ج 2، ص 512)

4-تهذیب نفس و اصلاح فردی؛یکی از وظایف مهم منتظران دولت حق، پارسائی و آراستگی به اخلاق خوب و پسندیده است.

5-اصلاح اجتماعی:اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد و قانون امر به معروف و نهی از منکر در متن دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته
6-انتظار، معیار ارزش انسان ها: آرزوهای بلند، متعالی و ارزشمند حکایت از کمال روح و رشد شخصیت انسان ها و بلندای همت آنها می کند . به عکس آرزوهای خرد، حقیر و بی ارزش نشان از بی همتی و رشدنیافتگی افراد دارد .         

7-انتظار عامل پویایی و سازندگی فرد و اجتماع: انتظار نقش مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد، و اگر انسان منتظر به وظایفی که برای او برشمرده شده عمل کند به الگوی مطلوب انسان دیندار دست می یابد و از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار می شود.

8-نقش سازنده انتظار:انتظار منجی موعود از سویی عاملی برای پایداری و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات عصر غیبت و از سویی دیگر عاملی برای پویایی، تحرک و آماده باش همیشگی شیعیان است.

9-دعا برای فرج امام زمان (علیه السلام):امام عصر (علیه السلام) در توقیعی که خطاب به «اسحاق بن یعقوب » صادر شده، می فرمایند: برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما همان است. ( الصدوق،الطوسی، محمدبن الحسن، کتاب الغیبة، ص 176)

وظیفه ی ما که در دوران غیبت زندگی می کنیم چیست؟

برما که در دوران غیبت به سر می بریم واجب است که شعله امید الهی را باقی نگه داریم تا در  دلهایمان استمرار یابد؛زیرا طاغوتیان تلاش می کنند که امید و آرزو را از ما بربایند و نا امیدی را چون خوره به دلهایمان بیاندازند و پی در پی ضربات درد آوری را بر ما وارد سازند ,.. این همان هدف طاغوتیان است. اما هنگامیکه ما می دانیم خداوند متعال , امید و رهایی را برای ما ذخیره نموده است, بنابراین در خواهیم یافت که , پایان این مسیر خوشبختی انسان  خواهد بود و اینکه سر انجام از آن پرهیزکاران است و این مسیر , علی رغم سختیها و مشقتهایی که آن را در بر میگیرد, و فداکاریهایی که طلب می نماید , سرانجام به  پیروزی حتمی ختم خواهد یافت.
طاغوتیان زمین,توانسته اند بر بشریت چیره گردندع ولی هنوز نتوانسته اند به امنیت و استقرار دست یابند زیرا, ملت ها در برابر آنها ایستادگی و مقاومت نموده اند و هم اکنون به صورت خطری راستین در آمده اند که مصالح این طاغوتیان را تهدید می نماید و خواب را از چشمان آن ها می رباید. ما باید این ایستادگی و مقاومت را تداوم ببخشیم, تا بواسطه آن, بتوانیم مفهوم راستین انتظار را- که به معنای زمینه سازی مناسب برای ظهور امام مهدی (عج)می باشد -تجسم ببخشیم.

منبع:کتاب امام زمان آرزوی بشریت

پرچم امام زمان
پرچم در لغت عربی به معنای رایه و در فارسی به معنای نشانه‌ی لشکر می باشد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ ها دارای پرچم بودند.
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کنند:

زمانی که امیرالمؤمنین علیه السلام با اهل جمل برخورد کرد، پرچم رسول الله را بالا برد که سبب لرزش در سپاه دشمن شد و هنوز غروب نشده بود که اصحاب جمل گفتند: «ما ایمان آوردیم»

امیرالمؤمنین علیه السلام در جواب فرمودند:

«  اُسَرا را نکشید، و به مجروحان رسیدگی کنید.

    فراریان (اهل جمل)را تعقیب نکنید.
    هرکس صلاحش را در زمین بگذارد در امان است؛ و هر کس درب خانه‌اش را ببندد در امان است»

و زمانی که جنگ صفین رخ داد، سپاهیان حضرت درخواست کردند که پرچم رسول الله را به اهتراز در بیاورند،

حضرت امتناع کردند پس سپاهیان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و عمار یاسر را واسطه قرار دادند که حضرت خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند:

«پسرم! برای این قوم مدتی مقرر شد که به آن می‌رسند [اتمام حجت صورت گرفته است] و این پرچم پس از من به اهتراز در نخواهد آمد مگر به دست قائم عجل الله تعالی فرجه»

غیبت نعمانی ص۶۴۳

بنابرین آن پرچم، همان پرچمی است که دست رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام بوده است.

 
چه کسی پرچم را به دست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می‌رساند؟

ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام می‌پرسد:«این پرچم، نزد شماست؟ یا برای حضرت آورده می‌شود؟»

فرمودند:«برای او آورده می‌شود»

سپس از امام باقر علیه السلام می‌پرسد: «چه کسی برایشان می آورد؟»

حضرت می‌فرمایند: «جبرئیل»

غیبه نعمانی ص۶۴۵٫
لعن و نفرین این پرچم در جهان

ابی‌بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمودند:«قائم ما قیام نمی‌کند؛ مگر آن‌که حلقه‌ی سپاهش کامل شود»

عرضه داشتم: «تکمیل کننده‌ی سپاه چه تعدادی است؟»

حضرت فرمودند:«ده هزار؛ که جبرئیل در سمت راست، و میکائیل در سمت چپ ایشان قرار دارند، پس از آن قائم پرچم را به اهتراز در آورده و با آن حرکت می‌کند

و کسی در مغرب و مشرق باقی نمی‌ماند مگر اینکه آن را لعنت می‌کنند [آنقدر مردم مدعیان دروغین و حکام فاسق را دیدند که با اهتراز پرچم اسلام در وهله‌ی اول به این پرچم با بدبینی نگاه می‌کنند] و این درحالی است که آن همان پرچمی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که جبرئیل در جنگ بدر آن را به زمین آورد.»

غیبت نعمانی ص۶۴۲

 
جنس پرچم

امام صادق علیه السلام درباره  پرچم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) به ابوبصیر فرمودند:

«اى ابامحمد! به خدا قسم  این پرچم، نه از پنبه است و نه از کتان و ابریشم و حریر»

عرض کردم: «پس از چه چیزى است؟»

فرمودند: « آن پرچم، از ورق (برگ) بهشتى است. رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز بدر آن را برافراشت، و بعد آن را در هم پیچید و به على  علیه السلام  داد، پس همچنان نزد على علیه السلام بود.

تا هنگامى که روز بصره فرا رسید، آن را برافراشت. پس خداوند پیروزى را نصیب او ساخت. سپس آن حضرت آن را در هم پیچید و آن اینجا نزد ما است.

هیچ کس آن را نخواهد گشود تا آن گاه که قائم علیه السلام قیام کند و چون او قیام نمود، آن را برخواهد افراشت»

غیبت نعمانی ص۶۴۲ و۶۴۳

 
شعار پرچم امام عصر علیه السلام

هر حکومتی دارای پرچمی است که به وسیله آن شناخته می‌شود.

هر قیامی نیز پرچمی خاص با شعاری خاص دارد.

حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پرچمی مخصوص دارد که در آن زمان، نمایانگر انقلاب و اهداف آن حضرت است.

و شعاری نیز بر آن نوشته شده است اما متن این شعار در روایات به صورت‌های مختلف نقل شده است
در روایتی آمده است که بر روی  پرچم امام زمان {عجل الله تعالی فرجه الشریف} نوشته شده است: «گوش شنوا داشته باشید و از حضرتش اطاعت کنید»

بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۵

و در جای دیگر آمده است: «شعار پرچم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) «البیعه لله» بیعت مخصوص خداوند است.»

اثبات الهداه، ج۳، ص۵۸۲

و هم چنین نقل شده است که امام صادق فرمودند: «نصر الله اقترب اقترب» یاری الهی نزدیک است، نزدیک از مجموع این روایات بدست می‌آید که شعاری که بر روی پرچم امام زمان (عج) وجود دارد مردم را به اطاعت و بیعت آن حضرت فرا می‌خواند و بشارت به پیروزی حق می‌دهد»

بحارالانوار، ج۱۹، ص۶۳
رجعت کنندگان پس از ظهور

مطابق روایات اسلامی مسئله‌ی رجعت و اینکه برخی از افراد پس از ظهور حضرت مهدی به این دنیا بازمی‌گردند، از مسائل قطعی و یقینی می‌باشد؛ ولی مطلبی که اینجا مطرح می‌شود این می‌باشد که این مسئله به این خاطر که از مسائل غیبی و خبر از آینده می‌باشد؛ لذا اعتقاد به آن به خاطر وجود روایات قطعی و اخبار نقلی مطمئن در این زمینه می‌باشد؛ به همین خاطر روایتی در باب رجعت کنندگان پس از ظهور وجود دارد که به‌طور عام به از آن‌ها یادشده است که به آن‌ها اشاره می‌نماییم.

دسته‌ی نخست مربوط به رجعت ائمه معصومین می‌باشد.
در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هیچ امام و پیشوایی نیست مگر اینکه مجدداً در زمان خودش در آینده به دنیا بازمی‌گردد. (1)
دسته‌ی دوم: رجعت مؤمنین محض و مشرکین محض
امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: بازگشت مردگان به دنیا همگانی و فراگیر نیست بلکه مربوط به عده‌ای خاص است، برنمی‌گردد به دنیا مگر کسانی که از ایمان خالص برخوردارند یا به حد شرک خالص رسیده باشند. (2)

پی‌نوشت:
1) کورانی، علی، معجم احادیث الامام المهدی (عج)، موسسه المعارف الاسلامی، جلد 4، صفحه 95، حدیث 1163
2) کورانی، علی، معجم احادیث الامام المهدی (عج)، موسسه المعارف الاسلامی، جلد 4، صفحه 95، حدیث 1163

منبع:سایت مرسلون

ارتباط عدد12 با حضرت مهدی (عج)

 

 

چرا امام زمان (عج) غایب است؟
سؤال:چرا امام زمان (عج) غایب است؟

جواب:

غیبت امام زمان (عج) از اموری است که بشر از کشف آن ناتوان است و پیوسته مورد سؤال او قرار گرفته و فکرها را مشغول نموده است، ولی باید توجه داشت که بر اساس برخی روایات علت و فلسفة واقعی غیبت امام مهدی (عج) سرّی از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و به اذن معصوم (عج) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد. لذا پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

ای جابر! (غیبت امام زمان) سری از اسرار الهی می باشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است.

و چنانکه عبد الله بن فضل هاشمی روایت کرده که از امام صادق (ع) شنیدم می فرمود:

همانا برای صاحب الامر غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوریکه اهل باطل در آن تردید می کنند.

عرض کردم: یا بن رسول الله! چرا غیبت می کند؟

فرمود: به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم.

عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟

فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجتهای پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر، و کشتن آن بچه، و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی ۷ ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.

بنابراین هر چند نمی توان به همه اسرار غیبت آن حضرت پی برد، اما با استفاده از روایات معصومین (ع) به برخی از این علل و حکمتها اشاره می کنیم:
الف) آزمایش مردم

چنان که می دانیم یکی از سنتهای ثابت الهی آزمایش بندگان و گزینش صالحان و پاکان است، به طوری که صحنه زندگی همواره صحنه امتحان و آزمایش است، تا بندگان از این راه در پرتو ایمان، استقامت و تسلیم خویش در پیروی از اوامر خداوند تربیت یافته و به کمال برسند، و استعدادهای نهفته آنان شکوفا گردد.

لذا در برخی از روایات آمده است که فلسفة غیبت امام زمان (عج) آزمایش مردم است، در این زمینه به چند روایت توجه فرمایید:

۱ـ رسول اکرم می فرماید:

او (امام زمان (عج) کسی است که از (نظر) یاران و شیعیانش غایب می شود، که در آن غیبت جز آنکه خداوند قلبش را به ایمان آزموده باشد در اعتقاد به امامت حضرت ثابت قدم نمی ماند

۲ـ امام حسین (ع) می فرماید:

برای امام مهدی (عج) غیبتی است. در این غیبت برخی از دین برمی گردند و برخی ثابت قدم میمانند، هر کس در این غیبت صبر کند و بر مشکلاتی که از سوی دشمنان ایجاد می شود استقامت کند، به قدری از اجر خداوند بهره مند می گردد که انگار در کنار پیامبر (ص) با شمشیر با دشمنان جنگیده است

۳ـ امام موسی بن جعفر می فرماید:

هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیدة خویش بر می گردند. خداوند به وسیلة غیبت، بندگان خویش را آزمایش می کند…

شیخ طوسی می گوید: از سخنان پیشوایان اسلام بر می آید که آزمایش به وسیله غیبت حضرت مهدی (عج) از سخت ترین آزمایش های الهی است.
ب) آزادی از بیعت طاغوتهای زمان

در برخی از روایات اسلامی آمده است که علت و حکمت غیبت امام مهدی (ع) این است که آن حضرت بوسیلة غیبت از یوغ بیعت با طاغوتهای زمان آزاد می شود و تعهد و بیعت با هیچ حاکمی را بر عهده ندارد، تا بتواند در زمان قیام خود، آزادانه تلاش کند. دیگر امامان از روی تقیه حکومتها را به رسمیت می شناختند، ولی امام مهدی (عج) مأمور به تقیه نیست و به همین جهت با حکومت ها و طاغوت های زمان بیعت نمی کند، اگر غیبت آن حضرت نباشد، این امر شدنی نیست.

امام حسن مجتبی (ع) در این باره فرمود:

هر کدام از ما (امامان اهل بیت (ع) در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوتهای زمان را از روی تقیه به عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی (عج) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گذارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بر گردنش بیعت حاکمی نباشد
ج) آمادگی جهان

ظهور حضرت مهدی (عج) به عنوان خاتم الاوصیا ومنجی بشریت و کسی که در کره زمین دین اسلام را بر تمامی دین ها پیروز گرداند، قطعاً زمینه و آمادگی جهانی نیازمند است. زیرا روش و سیرة آن حضرت مبنی بر رعایت امور ظاهری و حکم به ظاهر نیست بلکه مبنی بر رعایت حقایق و حکم به واقعیات و ترک تقیه و مصامحه نکردن در امور دینی و احقاق حقوق و برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی است.

معلوم است که انجام این برنامه و انقلاب بزرگ و همه جانبه نیازمند ترقی و رشد بشر در ناحیة علوم، معارف، فکر، اخلاق و آمادگی جامعه برای پذیرش اسقبال این نهضت و لیاقت زمامداری آن رهبر الهی می باشد. از این رو جهان باید زمینة این پذیرش را داشته باشد تا این هدف محقق شود. بنابراین می توان فقدان آمادگی جهان را یکی از فلسفه و حکمت های غیبت امام مهدی (عج) بر شمرد.

نتیجه: علت و فلسفه واقعی غیبت حضرت ولی عصر (عج) یکی از رازهای الهی است، جز خداوند و پیشوایان معصوم (ع) کسی نسبت به آن اطلاع کامل کافی ندارد.

با این حال طبق بیان معصومین (ع) راز غیبت آن حضرت عبارت است از:

۱ـ فراهم نبودن شرایط ظهور، برای تحقق بخشیدن به آرمانی بزرگ (گسترش عدل و قسط جهانی و به اهتزار در آوردن پرچم توحید در تمام کره خاکی) این آرمان بزرگ نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشر و آمادگی روحی بشریت دارد، تا جهان به استقبال آن امام عدل و آزادی رود. طبیعی است اگر حضرت پیش از فراهم شدن مقدمات در میان مردم ظاهر شود، سرنوشتی مانند دیگر امامان (شهادت) یافته و قبل ار تحقق آن آرمان بزرگ دیده از جهان برخواهد بست.

۲ـ در بعضی از روایات حکمتهای دیگری از جمله آزمایش مردم و اندازه پایبندی و پایداری آنان به دین وولایت بیان شده است. غیبت آن حضرت سبب می شود تا نفاق پنهان عده ای آشکار شود ایمان حقیقی محبان و شیعیان واقعی امام (ع) از افراد ناخالص و سست ایمان جدا و پاک شود و در یک جمله مؤمن از منافق معلوم گردد.