ساعت و تاريخ

پرچم ایرانفارسی | Arabic | English بایگانی اسفند ۱۳۹۷ :: دوازدهمین امام

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

احادیث گوهر بار

در دریای گهر بار احادیث و سخنان اهل بیت علیهم السلام نیز به این اصل مسلم و اساسی اسلامی انسانی اذعان و تأکید شده و ویژگی ها و خصوصیات آن انقلاب جهانی را گوشزد نموده و یگانه رهبر آسمانی آن انقلاب عظیم حضرت صاحب الامر(عج)  را بطور کامل و واضح معرفی نموده اند و به عنوان نمونه به چند حدیث معتبر و متواتر اشاره
می شود: قالَ رسول الله صلَّی الله علَیه و آله:«لَو لَم یبقَ منَ اَلدنْیا إِلاَّ وم واحد لَطَولَ اَللَّه ذَلک اَلْیوم حتَّى یبعثَ فیه رجلاً منْ  اُمتی و منْ اَهلِ بیتْی یواطی اسمه اسمی، یملَاُ الْاَرض قسطاً و عدلاً کَما ملئَت جوراً و ظُلْماً»
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود اگر از عمر دنیا بیش از یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد نمود تا سرانجام مردی از امت و خاندان من که اسمش اسم من (محمد) است ظاهر شود و قیام نماید و جهان را از عدالت و دادگری پر کند آنچنان که از ظلم و ستم پر شده است.
منتخب الاثر/ فصل دوم/ باب اول


قال رسول الله صلی الله علیه و آله :«الّذی بعثنی بِالْحقِّ بشیراً انَّ الثابِتینّ علَی القَولَ بِه زماَن غَیبته لَاَعزُ من الکبریت الاَحمر»
رسول خدا)ص( فرمودند سوگند به خداوندی که مرا به حق برانگیخت آنانکه در عصر غیبت بر ایمان و اعتقاد به اوثابت می مانند از کبریت احمر کمتر خواهد بود.

بحارالانوار/ ج 51 / ص 73


قال الامام زین العابدین علیه السلام:«من ثبت علی ولایتَنا فی غیبته قائمنا اعطاء الله اَجرَ الف شهید مثلُ شُهداء بدرٍ  و اُحد»
امام سجاد علیه السلام فرمودند کسی که در زمان قائم ما بر ولایت ما ثابت و استوار بماند خداوند به او پاداش هزارشهید از شهدای بدر و احد عطا فرمایند.
بحارالانوار/ ج 52 /ص 125

قال رسول الله صلی الله علیه وآله:«اَلْمهدی منْ ولْدی الّذی یفْتَح اللّه علَی یدیه مشارِقَ الْاَرضِ و مغارِبها ذَاک الّذی  یغیب عنْ اَولیائه غَیبۀً لا یثْبت علَی الْقَولِ بِامامته الاّ منِ امتَحنَ اللّه قَلْبه للایمانِ»
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مهدی از فرزندان من است خداوند به وسیله او مشرق ها و مغرب های زمین را فتح می کند.مهدی همان است که از نظرها ناپدید می شود یک ناپدید شدنی که در اعتقاد امامت آن استوار نمی ما ند جز کسی که خداوند دلش را آزموده است.
ینابیع الموده / ج 3 / ص 77

قال الباقر(ع):« من المحتوم الذی حتَمه اللهُ قیام قائمنا فَمنْ شَک فیما اَقولُ لقی اللهُ و هوبه کافرٌ و له جاحد»
حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: از وعده های حتمی خداوند قیام قائم ما است هر کس در این گفتار شک وتردید به خود راه دهد خدا را در روز قیامت در حال کفر و انکار ملاقات می نماید.
بحارالانوار/ ج 51 / ص 140


قال النَّبی صلَّی اللهُ علَیه و آله :«لا تقوم الساعه حتی یقوم قائم للحقُ منّا و ذالک حین یإذَنُ الله عزّوجل لَه و منْ تبعه نجاء و منْ تخلّف عنْه هلَک اللهُ الله عباده الله فأتوه ولو خَبواً علی الثلج فانّه خلیفَه اللهِ عزّوجل و خلیفتی.»
پیامبر اکرم(ص) فرمودند : قیامت بر پا نمی شود مگر بعد ازا ینکه قائمی از ما بر حق قیام کند و این زمانی است که خداوند اذن ظهورش دهد، هرکس از او پیروی کند نجات می یابد و کسی که از او تخلف کند هلاک می شود از خدا بترسید ای بندگان خدا هر کجا باشید او را دریابید و یاریش نمائید اگرچه ناچار شوید از روی برف ها سینه خیز
عبور کنید که او به حق خلیفه و نماینده خدای تبارک و تعالی و جانشین من است.
عیون اخبار/ ج 2 / ص 90


عنِ النَّبی صلَّی اللهُ علَیه و آله:«ای و الَّذی بعثَنی بِالنُّبوه انَّهم لینْتَفعونَ بِه و یستَضیعونَ بِنُورِ ولایته فی غَیبته کَالنْتفاعِ لنّاس بِالشَّمسِ و إنْ جلَّلها السحاب»
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: آری سوگند به خداوند یگانه که مرا به پیغمبری برانگیخت مردمان در عصر غیبت از مهدی ما بهره مند می شوند و از نور ولایتش کسب نور و فیض می کنند آنچنان که از خورشید تابان استفاده می کنند اگرچه در پشت ابرها نهان باشد.
بحارالانوار/ ج 53 /ص 92

شان صدور دعای فرج و قسمت های آن

امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی در کتاب «کنوز النجاح » گفته است:دعای فرج دعایی است که امام مهدی عجل الله فرجه الشریف به اباالحسن محمد بن احمدبن ابی لیث در شهر بغداد که از ترس کشته  شدن به مقابر قریش (کاظمین) پناه  برده بود تعلیم داد و  ابوالحسن به برکت این دعا از کشته شدن نجات پیدا کرد.
دعای فرج از سه بخش تشکیل شده است :در بخش اول به آزمایش بزرگی که مردم در زمان غیبت به آن مبتلا گشتند اشاره شده است. در بخش دوم بعد از درود بر پیامبر صلی الله علیه  و آله و اهل بیت عصمت و طهارت , به لزوم فرمان برداری مومنان از آن بزرگواران به سبب جایگاه والایی که دارند می پردازند . در بخش پایانی دعا از خداوند می خواهیم به سبب حقوق و منزلتی که معصومان علیه السلام بر ما دارند امور ما را کفایت  نموده و ما را یاری می نمایند.

وجود باورهای شبه مهدویت در ادیان غیر الهی چه توجیهی دارد؟

فکر ظهور مصلح بزرگی که انسان را از درد ها و محنت ها رهایی بخشد و به انسانیت مدد رساند در تمام نقاط عالم جریان داردو بشریت درامتداد تاریخ با دیدن ناملایمات و فشارهای گوناگون  به یک منجی که جریان تاریخ را عوض کند و دولت حق را پایه ریزی نماید باور داردو معتقد است که با ظهور آن تمام تبعیض های طبیعی که بر بنیان پرهیزگاری , استوار نگشته است ریزش خواهد کرد و فکر ظهور یک رهایی بخشی  که عدل و آسایش با ظهور آن در آخر الزمان به منصبه ظهور خواهد رسید و عدل و برابری در دولت کریمه آن منجی شیوع خواهد داشت که جمله گزینه های ایمانی ادیان الهی و شعبه های غیر الهی است همچنان که یهود بدان ایمان آورده و مسیحیت به برگشت عیسی معتقد است زردشتیان به آمدن بهرام و هندوان به رسیدن و یشنو و بودائیان به ظهور بودا و حتی  مغول برای ظهور دیگر باره چنگیز به انتظارند. هم چنان که این اعتقاد در مصریان قدیم و کتابهای چینیان نیز یافت می شود.
بهر حال باور به موعود و منجی از خصایص اندیشه بشری است اما در این ادیان غیر الهی به لحاظ جهان بینی خود تصوری گوناگون از منجی دارند که در نتیجه مردمان هم به لحاظ ایدئولوژِ خاص نگاه متفاوت به منجی دارند . بهر حال برای مصداقی گردن بخث خویش , به آرمان های دو دین غیر الهی که باورهای شبه مهدویت در آنجا جاری است اشاره ای کوتاه می کنیم و تفصیل بیشتر را به مجال وسیع تری  وا می گذاریم.

منبع:مجله امان